Wednesday, May 5, 2010

Penghargaan Untuk Jabatan Perhilitan Lipis/Pahang

Salam..
hari aku nak cerita tentang gangguan monyet/kera dan cara mengatasinya.. bagi org kampung atau pekebun, yg ada tanam pokok-pokok buah mesti sakit hati bila hasil tanaman mcm buat Rambutan/Durian, mereka habis dimakan monyet..kekadang tak dapat merasa makan pun diaorang dah sebat dulu..

sebagai balasan, monyet-monyet tersebut akan dihukum mati iaitu secara ditembak, atau racun..sebenarnya aku sendiripun baru tau bahawa ada cara lain untuk mengatasi masalah monyet nie, dan aku rasa kebanyakan orang tak tahu... pernah aku cakap dalam post sebelum nie, telur ayam aku habis di makan oleh monyet nie..bila telur ayam kami habis disapu oleh monyet mula lah terasa marah sebab tak ditinggalkan walau sebijik pun untuk aku...

Dah jenuh tembak...dah lebih 10 ekor mati masih juga datang.. dah diracun...ada juga datang lagi...sampai satu hari aku terpikir..kalau Rimau/gajah masuk atau musnahkan tanaman report kat Jabatan perhilitan diaorang akan datang tangkap.... agak-agak kalau monyet mereka boleh tolong tak??.. lalu bapak aku pun cuba lah report kat Jab. Perhilitan...tak sangka memang ada servis tu rupanya..tak sampai seminggu, satu perangkap monyet dihantar kebelakang reban ayam kami...memang respek lah kat Jabatan Perhilitan Lipis nie..

Perangkap setinggi 8 kaki diletak kat belakang reban ayam..

gambar penuh perangkap monyet jabatan perhilitan

Alhamdulillah, dengan perangkap bersaiz saiz ni, satu koloni berjaya ditangkap...dan gangguan monyet hampi tiada lagi...jutaan terima kasih dan Penghargaan Untuk Jabatan Perhilitan Lipis/Pahang

sekian

No comments: